MaST Networking,calitate in dezvoltarea competentelor cheie de matematica, stiinte si tehnologii.
Axa prioritara:
1. Educatia si formarea profesionala in sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere
Domeniul major de interventie:
1.1 Acces la educatie si formare profesionala initiala de calitate.
Titlul proiectului Energia verde
Componenta grupului de lucru la nivel de scoala:
- Director prof. Litu Gheorghe
- Director adj. Prof. Marculescu Adrian
- Prof. Popescu Vasilica
- Prof. Mirici Anca
- Prof. Bumbulici Gabriela
- Prof. Nitu Ruxandra
- Marica Vasilica
1 eleva Bucuresteanu Madalina
2 eleva Ilie Maria
3 eleva Petcu Narcisa Cezara
4 eleva Ceausescu Ramona
5 eleva Culea Ana
6 elevul Molocea Ionut
7 elevul Vasile Costin
8 elevul Cinca Eduard
9 eleva Rosu Maria
10 elevul Popia Sile
Locul in care va functiona atelierul:
Cabinet director adjunct
Laborator chimie
Laborator biologie
Perioada pe care se desfasoara activitatea :
Ianuarie 2011-mai 2011
Anul şcolar trecut,
un grup de elevi din clasa a VIII-a A, coordonaţi de profesorii lor: Vasilica Popescu-prof.
chimie, Gabriela Bumbulici - prof. biologie, Anca Mirici - prof. matematică,
Ruxandra Niţu - prof. matematică şi Adrian Mărculescu -prof. matematică, din Şcoala
cu clasele I-VIII „Tudor Vladimirescu” Călăraşi, a participat la Competiţia MaST-top
care a însemnat o perioadă de cinci luni de pregătire în cadrul Atelierului de Inovaţie
şi Creativitate, ce a condus elevii la: învăţarea şi acţionarea autonomă,
identificarea necesităţilor şi dezvoltarea aptitudinilor proprii, dezvoltarea
spiritului de iniţiativă, formarea capacităţii de conştientizare a problemelor,
identificarea/structurarea provocărilor şi situaţiilor problematice, precum şi
dezvoltarea strategiilor creative de soluţionare a problemelor, dezvoltarea
competenţelor de comunicare şi cooperare, înţelegerea şi structurarea
conexiunilor organizatorice.
Am ales pentru proiectul
nostru o tematică de actualitate, deoarece proiectul MaST NETWORKING îşi
propusese dezvoltarea competenţelor matematice şi a competenţelor de bază în
ştiinţe şi tehnologie prin realizarea unei educaţii MaST de calitate (deci, un
proiect interdisciplinar).
Am plecat în demersul
nostru de la faptul că, secolul XXI va fi secolul nanotehnologiilor.
Nanotehnologia a
început să revoluţioneze cercetarea ştiinţifică şi mâine, marile industrii.
Mulţi oameni de ştiinţă lucrează, de exemplu, la exploatarea resurselor naturale
pentru a înlocui bateriile electrice. Energia verde este unul dintre domeniile
de acţiune ale nanotehnologiei şi, de aceea, proiectul nostru s-a
intitulat “Energia Verde”.
Scopul general al proiectului a constat în realizarea unor activităţi
interdisciplinare pentru valorificarea creativă a cunoştinţelor elevilor de
clasa a VIII-a şi aplicarea acestora în vederea dezvoltării unor competenţe - cheie
de matematică şi ştiinţe, a spiritului de investigaţie şi de cercetare, a
capacităţii de valorificare a unor adevăruri ştiinţifice.
Tema proiectului: obţinerea curentului electric folosind surse nepoluante (legume şi fructe).
Grupul
ţintă a fost alcătuit din
zece elevi din clasa a VIII-a: Ilie
Maria-Cosmina, Roşu Maria-Diana, Culea AnaMaria, Bucureşteanu Maria-Mădălina,
Cincă Eduard-Valentin, Molocea Ionuţ Alexandru, Ceauşescu
Ramona-Virginia,Vasile Costin-Gabriel, Popia Sile-Alexandru, Petcu
Cezara-Narcisa.
Ei s-au organizat în echipe de câte 2-3
membri şi şi-au asumat unul dintre rolurile următoare: biolog, fizician, chimist, matematician. Rezultatul final al
demersului investigativ a constat în găsirea unor surse de energie, altele
decât cele convenţionale, dar şi încercări de stabilire a unor condiţii în care
oamenii le-ar putea utiliza pentru a pune în funcţiune anumite aparate
electrice.
În funcţie de rolul pe care fiecare echipă l-a ales,
ea a realizat în timpul stabilit următoarele sarcini:
1. Echipa
biologilor
- selectează informaţiile referitoare la cultivarea cartofilor (o
posibilă resursă ieftină de electricitate
a ţării), compoziţia cartofului, soiuri şi condiţiile pedoclimatice ale
culturii cartofului;
- cultivă cartoful, aplicând informaţiile teoretice de specialitate
şi ţinând cont de condiţii;
- realizează un referat care
să conţină, pe lângă informaţia ştiinţifică accesibilă, elemente vizuale
sugestive pentru relevarea părţilor componente ale plantei, a compoziţiei
tuberculilor, a soiurilor, a condiţiilor de mediu, referatul fiind
tehnoredactat pe computer;
- realizează o analiză SWOT
privind utilizarea cartofului ca sursă de obţinere a energiei electrice (puncte forte, puncte slabe, oportunităţi şi
ameninţări);
2. Echipa fizicienilor
- selectează informaţiile cu privire la
obţinerea electricităţii prin transformarea energiei chimice în energie electrică;
- realizează un poster care
va conţine elemente vizuale menite să faciliteze înţelegerea necesităţii
reducerii pe orice cale a poluării mediului;
- realizează experimente
de punere în evidenţă a apariţiei electricităţii folosind legume şi cupluri de
metale diferite;
- efectuează măsurători ale intensităţii şi tensiunii electrice în
fiecare caz;
- reprezintă grafic
variaţia mărimilor fizice măsurate în funcţie de cuplurile utilizate;
- întocmeşte fişe de
observaţii pentru experimentele realizate.
- selectează şi prelucrează informaţii referitoare la: istoricul
descoperirii pilei galvanice, la procesul de transformare a energiei chimice în
energie electrică, la diferite tipuri de
pile;
- realizează un referat ştiinţific;
- selectează informaţiile cu privire la obţinerea energiei
electrice din legume şi fructe şi le
procesează construind o hartă conceptuală referitoare la
surse de obţinere a energiei electrice, întâlnite în natură, esenţializând
materialul informativ selectat.
4. Echipa matematicienilor
- prelucrează datele
primite de la echipa fizicienilor şi
- realizează o evaluare privind suprafaţa pe care se va cultiva cantitatea de cartofi
necesară funcţionării tuturor ceasurilor electronice din şcoală pentru o
perioadă de timp stabilită, dar şi :
- costurile, beneficiile,
etc.;
- realizează tabele de
prezentare a datelor;
Prezentarea
proiectului (competiţia însăşi) este acea etapă din proiect în cadrul căreia
elevii şi-au prezentat rezultatele activităţilor lor, produsul sau produsele,
în faţa juriului şi a celorlalţi participanţi la competiţia Proiectelor MaST.
Împreună cu profesorii coordonatori Vasilica
Popescu şi Ruxandra Niţu, elevii au
realizat un stand de prezentare, utilizând publicaţii-tip: pliante, afişe,
postere, o prezentare Power Point, filmul realizării unei investigaţii, etc.
În
afară de munca susţinută, desfăşurată pe parcursul a cinci luni, elevii din
grupul ţintă au avut multe de învăţat (ei înşişi au recunoscut în fişele de
autoapreciere).
Prin activităţi de învăţare structurate în jurul
investigaţiei au fost atinse următoarele obiective ale predării ştiinţelor:
dezvoltarea curiozităţii şi a înţelegerii mediului înconjurător, respect faţă
de activitatea ştiinţifică, spirit critic şi autocritic, dezvoltarea
deprinderilor privind tehnicile de investigare, consolidarea deprinderilor de
folosire a limbajului ştiinţific, aplicarea măsurilor de securitate, stabilirea
unui fundament necesar în vederea unei învăţări avansate şi a unei viitoare
cariere.
Am diseminat proiectul în cadrul multor manifestări naţionale,
a activităţilor extraşcolare cum ar fi: Festivalul
Internaţional „ECOFEST JUNIOR” (Avizat de MECTS) la Concursul Internaţional de
Creaţie pentru copii „ECOFEST JUNIOR” (ediţia a IX-a), SIMERIA, ROMÂNIA- iunie
2011 (cuprins în CAEN 2011), elevii Bucureşteanu
Maria şi Vasile Costin-Gabriel obţin Premiul
I pentru posterul „Nu centralelor
nucleare, Da fructelor şi legumelor”.
Cincă Eduard-Valentin obţine Menţiune pentru afişul proiectului „Energia verde-Da, mulţumesc!”, pliantul proiectului a obţinut Premiul II ca şi eleva Culea AnaMaria,
iar Ilie Maria-Cosmina şi Petcu Narcisa-Cezara obţin Premiul III pentru prezentarea PPT a proiectului pe care au
realizat-o.
Articole
realizate de prof. Vasilica Popescu şi publicate în revista ISJ Mehedinţi „Şcoala Europeană”
nr.42-43 din septembrie 2011, la Simpozionul Internaţional „Cetăţenie
activă în context european”, Târgu-Jiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.