MaST



MaST Networking,calitate in dezvoltarea competentelor cheie de matematica, stiinte si tehnologii.

Axa prioritara:
 1. Educatia si formarea profesionala in sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere

Domeniul major de interventie:
1.1 Acces la educatie si formare profesionala initiala de calitate.

Titlul proiectului Energia verde

Componenta grupului de lucru la nivel de scoala:

  •  Director prof. Litu Gheorghe
  •  Director adj. Prof. Marculescu Adrian
  •  Prof. Popescu Vasilica
  •  Prof. Mirici Anca
  •  Prof. Bumbulici Gabriela
  •  Prof. Nitu Ruxandra
  •  Marica Vasilica 
1 eleva Bucuresteanu Madalina
2 eleva Ilie Maria
3 eleva Petcu Narcisa Cezara 
4 eleva Ceausescu Ramona
5 eleva Culea Ana
6 elevul Molocea Ionut
7 elevul Vasile Costin
8 elevul Cinca Eduard
9 eleva Rosu Maria
10 elevul Popia Sile
Locul in care va functiona atelierul:
Cabinet director adjunct
Laborator chimie
Laborator biologie
Perioada pe care se desfasoara activitatea :
Ianuarie 2011-mai 2011








Anul şcolar trecut, un grup de elevi din clasa a VIII-a A, coordonaţi de profesorii lor: Vasilica Popescu-prof. chimie, Gabriela Bumbulici - prof. biologie, Anca Mirici - prof. matematică, Ruxandra Niţu - prof. matematică şi Adrian Mărculescu -prof. matematică, din Şcoala cu clasele I-VIII „Tudor Vladimirescu” Călăraşi, a participat la Competiţia MaST-top care a însemnat o perioadă de cinci luni de pregătire în cadrul Atelierului de Inovaţie şi Creativitate, ce a condus elevii la: învăţarea şi acţionarea autonomă, identificarea necesităţilor şi dezvoltarea aptitudinilor proprii, dezvoltarea spiritului de iniţiativă, formarea capacităţii de conştientizare a problemelor, identificarea/structurarea provocărilor şi situaţiilor problematice, precum şi dezvoltarea strategiilor creative de soluţionare a problemelor, dezvoltarea competenţelor de comunicare şi cooperare, înţelegerea şi structurarea conexiunilor organizatorice.
Am ales pentru proiectul nostru o tematică de actualitate, deoarece proiectul MaST NETWORKING îşi propusese dezvoltarea competenţelor matematice şi a competenţelor de bază în ştiinţe şi tehnologie prin realizarea unei educaţii MaST de calitate (deci, un proiect interdisciplinar).  
Am plecat în demersul nostru de la faptul că, secolul XXI va fi secolul nanotehnologiilor.
Nanotehnologia a început să revoluţioneze cercetarea ştiinţifică şi mâine, marile industrii. Mulţi oameni de ştiinţă lucrează, de exemplu, la exploatarea resurselor naturale pentru a înlocui bateriile electrice. Energia verde este unul dintre domeniile de acţiune ale nanotehnologiei şi, de aceea, proiectul nostru s-a intitulat “Energia Verde”.

       Scopul general al proiectului a constat în realizarea unor activităţi interdisciplinare pentru valorificarea creativă a cunoştinţelor elevilor de clasa a VIII-a şi aplicarea acestora în vederea dezvoltării unor competenţe - cheie de matematică şi ştiinţe, a spiritului de investigaţie şi de cercetare, a capacităţii de valorificare a unor adevăruri ştiinţifice.

          Tema proiectului: obţinerea curentului electric  folosind surse nepoluante (legume şi fructe).
          Grupul ţintă a fost alcătuit din zece elevi din clasa a VIII-a: Ilie Maria-Cosmina, Roşu Maria-Diana, Culea AnaMaria, Bucureşteanu Maria-Mădălina, Cincă Eduard-Valentin, Molocea Ionuţ Alexandru, Ceauşescu Ramona-Virginia,Vasile Costin-Gabriel, Popia Sile-Alexandru, Petcu Cezara-Narcisa.
Ei s-au organizat în echipe de câte 2-3 membri şi şi-au asumat unul dintre rolurile următoare: biolog, fizician, chimist, matematician. Rezultatul final al demersului investigativ a constat în găsirea unor surse de energie, altele decât cele convenţionale, dar şi încercări de stabilire a unor condiţii în care oamenii le-ar putea utiliza pentru a pune în funcţiune anumite aparate electrice.
     În funcţie de rolul pe care fiecare echipă l-a ales, ea a realizat în timpul stabilit următoarele sarcini:  

1. Echipa biologilor
 - selectează informaţiile referitoare la cultivarea cartofilor (o posibilă  resursă ieftină de electricitate a ţării), compoziţia cartofului, soiuri şi condiţiile pedoclimatice ale culturii cartofului;
- cultivă cartoful, aplicând informaţiile teoretice de specialitate şi ţinând cont de condiţii;
- realizează un referat care să conţină, pe lângă informaţia ştiinţifică accesibilă, elemente vizuale sugestive pentru relevarea părţilor componente ale plantei, a compoziţiei tuberculilor, a soiurilor, a condiţiilor de mediu, referatul fiind tehnoredactat pe computer;
- realizează o analiză SWOT privind utilizarea cartofului ca sursă de obţinere a energiei electrice  (puncte forte, puncte slabe, oportunităţi şi ameninţări);
2. Echipa fizicienilor
- selectează informaţiile cu privire la obţinerea electricităţii prin transformarea energiei chimice în energie electrică;


- realizează un poster care va conţine elemente vizuale menite să faciliteze înţelegerea necesităţii reducerii pe orice cale a poluării mediului;
- realizează experimente de punere în evidenţă a apariţiei electricităţii folosind legume şi cupluri de metale diferite;
- efectuează măsurători ale intensităţii şi tensiunii electrice în fiecare caz;
- reprezintă grafic variaţia mărimilor fizice măsurate în funcţie de cuplurile  utilizate;
- întocmeşte fişe de observaţii pentru experimentele realizate.
3. Echipa chimiştilor
- selectează şi prelucrează informaţii referitoare la: istoricul descoperirii pilei galvanice, la procesul de transformare a energiei chimice în energie electrică,  la diferite tipuri de pile;
-  realizează un referat ştiinţific;                                                                
- selectează informaţiile cu privire la obţinerea energiei electrice din legume şi fructe şi le procesează construind o hartă conceptuală referitoare la surse de obţinere a energiei electrice, întâlnite în natură, esenţializând materialul informativ selectat.
4. Echipa matematicienilor
- prelucrează datele primite de la echipa fizicienilor şi
 - realizează o evaluare privind suprafaţa pe care se va cultiva cantitatea de cartofi necesară funcţionării tuturor ceasurilor electronice din şcoală pentru o perioadă de timp stabilită, dar şi :
- costurile, beneficiile, etc.;
- realizează tabele de prezentare a datelor;
       Prezentarea proiectului (competiţia însăşi) este acea etapă din proiect în cadrul căreia elevii şi-au prezentat rezultatele activităţilor lor, produsul sau produsele, în faţa juriului şi a celorlalţi participanţi la competiţia Proiectelor MaST.
           Împreună cu profesorii coordonatori Vasilica Popescu  şi Ruxandra Niţu, elevii au realizat un stand de prezentare, utilizând publicaţii-tip: pliante, afişe, postere, o prezentare Power Point, filmul realizării  unei investigaţii, etc.
În afară de munca susţinută, desfăşurată pe parcursul a cinci luni, elevii din grupul ţintă au avut multe de învăţat (ei înşişi au recunoscut în fişele de autoapreciere).
Prin activităţi de învăţare structurate în jurul investigaţiei au fost atinse următoarele obiective ale predării ştiinţelor: dezvoltarea curiozităţii şi a înţelegerii mediului înconjurător, respect faţă de activitatea ştiinţifică, spirit critic şi autocritic, dezvoltarea deprinderilor privind tehnicile de investigare, consolidarea deprinderilor de folosire a limbajului ştiinţific, aplicarea măsurilor de securitate, stabilirea unui fundament necesar în vederea unei învăţări avansate şi a unei viitoare cariere. 
Am diseminat proiectul în cadrul multor manifestări naţionale, a activităţilor extraşcolare cum ar fi: Festivalul Internaţional „ECOFEST JUNIOR” (Avizat de MECTS) la Concursul Internaţional de Creaţie pentru copii „ECOFEST JUNIOR” (ediţia a IX-a), SIMERIA, ROMÂNIA- iunie 2011 (cuprins în  CAEN  2011), elevii Bucureşteanu Maria şi Vasile Costin-Gabriel obţin Premiul I pentru posterul „Nu centralelor nucleare, Da fructelor şi legumelor”.
Cincă Eduard-Valentin obţine Menţiune pentru afişul proiectului „Energia verde-Da, mulţumesc!”, pliantul proiectului a obţinut Premiul II ca şi eleva Culea AnaMaria, iar Ilie Maria-Cosmina şi Petcu Narcisa-Cezara obţin Premiul III pentru prezentarea PPT a proiectului pe care au realizat-o.

      Articole realizate de prof. Vasilica Popescu şi publicate în revista ISJ Mehedinţi „Şcoala Europeană” nr.42-43 din septembrie 2011, la Simpozionul Internaţional „Cetăţenie activă în context european”, Târgu-Jiu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.